هنرستان کار دانش جدلی زاده اردستان

امکانات، توانمندی ها و چشم اندازهای آینده

هنرستان کار دانش جدلی زاده اردستان

امکانات، توانمندی ها و چشم اندازهای آینده

سخنرانی های صحگاهی (1)

سخنرانی مدیر هنرستان در اولین روز بازگشایی :


 

  


باسمه تعالی

متن سخنرانی مدیر هنرستان کاردانش جدلی زاده اردستان در اولین مراسم صبحگاه در آغاز سال تحصیلی 98 1397

به نام خدا

 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ

*- - اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ

-*- اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ

با سلام و با عرض ادب و احترام به حضور گرانقدر شما گرامییان، صبحتون بخیر،

معرفی: (سنوات، باقیمانده، توفیق خدمت)

بنده حجت اله ملائی، در آغاز بیست و هفتمین سال خدمتم، امسال افتخار دارم بعنوان مدیر هنرستان، در خدمتتون باشم. از خداوند متعال می خوام توان و قدرت ب هم بده تا در هشت سال باقی مونده از خدمتم، در هر جا و هر مقامی که صلاح بدونه، بیش از پیش خدمت کنم.

تبریک ها: ( سال تحصیلی جدید، حسن انتخاب رشته/پایه)

امروز و در این اولین مراسم صبحگاه، ضمن گرامیداشت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، همچنین با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، دو تا تبریک براتون دارم.

آغاز سال تحصیلی جدید را به تک تک شما عزیزان دانش آموز تبریک گفته، براتون موفقیت روزافزون آرزومندم.

و اما تبریک دوم بدلیل حسن انتخابتونه. به شما تبریک میگم که مدرسه و رشته ی خوبی رو برا ادامه تحصیل انتخاب کردید.

سوابق: ( 27 سال، دبیرستانها، هنرستانها، شهرهای مختلف)

در 27 سال گذشته، در دبیرستانها و هنرستانهای شهرهای مختلف و متعدد، تدریس داشته ام و خواه ناخواه شاهد روند تحصیلی و اشتغال دانش آموزان بوده ام.

بیکاری و اشتغالزایی:

(بالابودن آمار فارغ التحصیلان با مدارک دانشگاهی تا دکترا)

این روزها شما کلماتی مانند بیکاری و اشتغالزائی را زیاد می شنوید. اینکه آمار بیکاری بالاس و برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدارک لیسانس، فوق لیسانس و یا دکترا بیکار می باشند.

عوامل بیکاری:

(شاخه نظری، دانش آموزان مدرک گرا، فارغ التحصیلی در رشته غیرمرتبط، دنبال شغل اداری پشت میزنشینی)

اگه یه بررسی آماری انجام بشه، شاید نتیجه ش این باشه که منشاء اغلب بیکاری ها، شاخه نظری هست . یعنی دانش آموزانی که رفتن انسانی، تجربی و یا ریاضی فیزیک دیپلم گرفتن، بعد رفتن دنبال مدرک و احتمالاً از یک دانشگاه غیر مرتبط با رشته تحصیلیشون، کم سواد، فارغ التحصیل شدن. حالا هم دنبال یه شغل اداری و پشت میزنشینی هستن.

علت اهمیت شاخه کاردانش:

(تفاوت شما در بعد دیپلم، داشتن مجوز اشتغال، انتخاب بین ایجاد کار و یا ادامه تحصیل، پیشنهاد ما)

اما فرق شما که اومدید شاخه کاردانش با اونا در اینه که بعد از دیپلم، مجوز اشتغال تو دستتونه. اگه خواستید ادامه ب دید برید دانشگاه، امکانشو دارید، نخواستید میتونید وارد بازار کار بشید و با توجه به مهارتی و کاری که یاد گرفتید، شغلتونو راه ب ندازید.

البته پیشنهاد من اینه که حالا که تو این میدون وارد شدید، کمی بیشتر همت کنید و در کنار کاری که بهش می پردازید، درستونم را ادامه بدید، تا بعد بتونید به عنوان یک هنرآموز یا مربی خبره، به درآمدهای بالاتری برسید.

انتخابی خردمندانه: ( عقل سلیم: هم مدرک هم کار)

عقل سلیم میگه: برای زندگی و شغل آینده، هم مدرکشو داشته باش، هم مهارت و کارشو بلد باش. و این چیزیه که شما انتخابش کردید با حضور و ثبت نام در این هنرستان.

به این انتخابتون تبریک می گم و براتون آرزوی موفقیت دارم.

تلاش ما:

( ایجاد شرایط و امکانات، زمانها در مدرسه و در فنی حرفه ای)

در این هنرستان، همه ی هم و غم من و همکارام اینه که شرایطی فراهم کنیم تا در زمان هائی که در مدرسه هستید و یا در زمانهائی که برای کسب آموزشهای مهارتی در فنی حرفه ای هستید، بتونید به نحو احسن از این فرصتها کمال استفاده را ببرید.

شعار ما اینه:

نتیجه تحصیل هدفمند، اشتغال پایدار در آینده پیشِ رو.

هدف اینه که طوری درس بخونی و مهارت یادبگیری که وقتی دیپلم گرفتی، بعنوان یک کارآفرین، بعنوان یک نیروی کار ماهر، وارد بازار کار بشی و یا اگر خواستی ادامه تحصیل ب دی، در دانشگاه هم رتبه ی اول باشی و دانشجوی ممتاز.

موفقیت های من:

در سال 94 که بعنوان دانشجوی ممتاز در رشته روانشناسی از بنیاد نخبگان سعیدی دانشگاه کاشان، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت نمودم، خوشحال بودم از انتخابی که کرده بودم. اینکه تونسته بودم سری بین سرها در بیارم و این از فواید همت و پشتکار در درس خوندن بود. جایزه ی نقدیشم تونست هزینه های چند میلیونی که کرده بودمو ب هم برگردونه.

در سال 79  وقتی بعد از پنج شش سال مهارت آموزی، اولین مرکز خدمات مهندسی کامپیوتر و اینترنتو در اردستان ایجاد و راه اندازی نمودم و یک دهه در این زمینه فعالیتهائی داشتم، ثمره اش اینه که الان خوشحالم که در این رشته، به اصطلاح حرفی برای گفتن دارم.

این موارد و موارد دیگری که در زمینه کارآفرینی و اشتغالزائی فعالیتهائی داشتم و بدلیل کمی وقت از بیانشون صرف نظر می کنم، اکثراً در اوقات فراغتم بودن و نمونه ای از غنیمت شمردن فرصت هاست.

این مواردی که خدمتتون گفتم، تعریف از خودم و موفقیت هام نیس،

شعار من اینه:  می خواهم بهترین باشم.

و این شعاری است که به شما و همکارام هم پیشنهاد              می دم که سرلوحه ی کارتون باشه. وقتی که این شعار سرلوحه ی کار و فعالیتهای ما و شما باشه، لااقل در زمینه درس خوندن و مهارت آموزی، خواهیم تونست که دیدگاهها و رویکردهای خانواده ها و مردم را نسبت به کاردانش عوض کنیم.

البته این شعار و این طرز تفکری که مطرحش کردم، شاید عبارتش برای شما تازگی داشته باشه، اما شما هم ممکنه اغلب در برخی زمینه ها و فعالیتهاتون، ناخودآگاه اونو مدنظر قرار داده باشید.

مثلاً دانش آموزی که در بازی فوتبال، نظرش این بوده که بهترین دروازه بان باشه یا در مدرسه بهترین مبصر کلاس باشه، یا بهترین مداح یا قاری قرآن در مسجد محل باشه. یا دانش آموزی که وقتی یکی از والدینش بهش میگن برای خونه کاری رو انجام بدهد، تلاشش اینه که اون کارو به بهترین شکل ممکن انجام بدهد. اینها همه و مواردی دیگه ای که احتمالاً الان دارید تو ذهنتون دنبالش می گردید، همه یادآوری این شعار هست که من می خوام بهترین باشم.  

نتیجه ای که دنبالش هستیم اینه که وقتی هر یک از ما و یا هر یک از شما، جایی صحبت شد و گفتید که                جدلی زاده هستم، این گفتنمون مایه مباهات و سرافرازی مون بشه و در این راه و برای اعتبار بخشیدن به نام و آوازه جدلی زاده، باید همه دست به دست هم ب دیم.

وقتی پای درس دادن و درس خوندن وسطه، شعارمون یادمون باشه: می خواهم بهترین باشم.

وقتی موقع یادگرفتن و مهارت آموزیه، باز شعارمون یادمون باشه: می خواهم بهترین باشم.

با این طرز تفکره که آینده ای خوب، خوش، توام با موفقیتهای روزافزون در انتظارمونه.

جمع بندی1:

خب تا اینجا چارچوب فعالیتها و کارا، براتون مشخص شد. و اون این تفکره که : می خواهم بهترین باشم.

راه تحقق شعار:

سوال اینه: چطور میشه به این شعار جامع عمل پوشاند؟

جوابش اینه: کافیه بخواید که بهترین باشید.

الان به خودتون میگید، حالا که فکرشو میکنم می بینم، بله منم در برخی کارام، شعارم این بوده و خودم خبر نداشتم.

ما می تونیم از خدا بخوایم که تو این ایام پر خیر و برکت محرم و صفر، کمکمون کنه که این طرز تفکرو تو بیشتر کارا و اموراتمون، بکار بگیریم، نه فقط در یکی دو تا از کارا.

دانش آموزی که تو مسابقات ورزشی مقام و رتبه می آره، یعنی خواسته بهترین باشه، کوشش کنه در یادگیری درس و مهارتی هم که در این مدرسه، ثبت نام کرده، بهترین باشه.

یا دانش آموزی که دوست داره بهترین و بروزترین  اصلاح موی سرو داشته باشه، باید حواسش باشه که در زمینه ادب و احترام به دیگران، چه در مدرسه و چه بیرون مدرسه هم بهترین باشه، در کنار اینا تو کلاس و یا تو کارگاه هم، حواسشو جمع کنه که بهترین باشه.

این نباشه که بخواد در مثلاً استفاده از روش های جدید اصلاح موی سر، اولین و بهترین باشه، ولی کاری به درس و مهارت نداشته باشه، یا هر طوری دلش خواس مدرسه بیاد و یا در مرکز فنی حرفه ای حاضر بشه،

این ذهنیت غلطیه که باعث دردسرش میشه، این افراط و ذهنیت غلط، اثرات بدی و مخربی میتونه برای یک نفر داشته باشه و حتی آینده اشو خراب کنه.

دین ما به ما میگه که آقا دچار افراط و تفریط نشو.

خواست ما:

از شما می خوام اونچه که از وضعیت گذشته هنرستان جدلی زاده تو ذهنتون هست را پاک کرده و دور بریزید.

می خوام به امید خدا، بکمک شما و همکارانم، همه با هم، برای بهبود و کیفیت بخشی بیش از پیش به برند جدلی زاده تلاشها و کوششهای نوینی را آغاز کنیم. اون هم با شعار می خوام بهترین باشم.

باور و اعتقاد من اینه که تک تک شما عزیزان با فهم و کمالات هستید مگر کسی که بخواد نشون ب ده، اینگونه نیست.

لازمه فهم و کمالات اینه که در مدرسه فکر و ذکرت درس باشه و در فنی حرفه ای، فکر و ذکرت مهارت آموزی باشه.

و اما یه نکته دیگه:

در مورد درس خوندن:

شعارتون اینه باشه: تکلیف هر روز همانروز.

این شعار برداشتی است از آیات قرآن کریم، فرمایشات گهربار پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه اطهار (سلام الله علیهم)  هست.

بعنوان یه مسلمون، می خوام به کمک شما و همکارانم، چند تا موضوع در مدرسه نهادینه بشه، یکی همین شعار تکلیف هر روز همانروزه که هم در مورد درس و مهارت آموزی کاربرد داره هم برای کار و برنامه های دیگمون در خونه و در بیرون از مدرسه.

موضوع بعد، نظم و انضباطه.

امام علی (ع) می فرمان:

اوصیکم به تقو الله و نظم امرکم.

در این فرمایش تقوا و نظم کنار هم اومدن.

نظم داشته باشی در کارات، یعنی در اون کار تقوا داری.

منظورم اینه که به موقع مدرسه بیای، به موقع در مرکز فنی حرفه ای حاضر بشی.

و اینکه در مدرسه و در مرکز فنی حرفه ای و در بیرون از مدرسه، شان دانشی آموزی خودت را حفظ کن. اینها نمونه ای از عمل کردن به توصیه های امام علی(ع) هس.

 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.